Pitäisikö strategiseen toimittajayhteistyöhön panostaa enemmän?

Taloudellinen taantuma korostaa toimittajien valintakriteereissä hintaa. Laatu, työturvallisuus, toimitusaika ja joustavuus mainitaan usein vaatimusten listalla, mutta niiden painoarvo jää erittäin pieneksi.

Käytännön kokemuksia toimittajan roolista
Kolmenkymmenen vuoden toimittajanäkökulmasta katsoen haluaisin strategisen toimittajayhteistyön keskustelun kohteeksi. Vuosien varrella olen nähnyt monenlaista suhtautumista toimittajiin. Nykyisin niin usein tärkein valintaperuste on hinta, toiseksi tärkein hinta ja muut tekijät tulevat sitten kaukana perässä. Kokemukseni useista strategiseen kumppanuuteen perustuvista asiakassuhteista pistää ihmettelemään, miksi tällainen toimintatapa ei ole yleistynyt. Niin ylivoimainen se on molemmille osapuolille pitkällä tähtäimellä.

Naapurimaassamme Ruotsissa on valtavasti isoja bränditoimittajia. Väkilukuun suhteutettuna jopa monisatakertaisesti enemmän kuin meillä Suomessa. Mikä siellä on toisin? Voisiko se olla keskusteleva ja neuvotteleva ilmapiiri? Voisiko yksi ero olla erilainen toimittajastrategia?

Jos esimerkkinä on hitsaustalo, jossa on viisi hitsaria, niin kumpi on kannattavampaa ostavan yrityksen kannalta katsottuna:

  1. jokainen viidestä hitsarista perustaa oman toiminimen, jolloin samasta asiakkaasta kilpailee kuusi yritystä, joista vain yksi voi olla halvin, vai
  2. alkuperäinen yritys, jolla voisi olla paukkuja kehittää toimintaa tuottavammaksi. Jopa niin, että hintakin saadaan kohdalleen.

Suomi nousuun – mikä neuvoksi?
On puhuttu paljon työvoiman eläköitymisestä ja sen aiheuttamasta työvoimapulasta. Näin olisikin käynyt ilman vuoden 2009 jälkeistä lähes kahdeksan vuoden taantumaa. Nyt, kun pientä virkistymistä on jo havaittavissa, niin tuo pula on selvästi havaittavissa. Sanottiin, että Suomeen tarvitaan vuoteen 2020 mennessä 150 000 ulkomaalaista työvoimavajetta paikkaamaan. On hyvä kysyä, kenelle taantumasta selvinnyt toimittajajoukko toimittaa, kun nousu alkaa? Strategiselle kumppanille, joka on ollut mukana hyvät ja heikommat hetket? Vai sille hinta-asiakkaalle?

Kannustan avoimeen, rehelliseen ja pitkäjänteiseen toimittajayhteistyöhön. Oman kokemukseni mukaan se on oikea tie. Toimittaja saa varmuutta tulevaan ja mahdollisuuden panostaa tuottavuuteen, mikä on aina myös asiakkaan etu. Yhteistyö vaatii jatkuvaa hereillä oloa ja pitkäjänteistä työtä, mihin yrittäjät ovat valmiita. Asiakkaamme 20-vuotisjuhlissa oli hienoa kuulla kasvutarinaa, kun oli saanut olla mukana sitä rakentamassa ja jatkaa toimittajana edelleen. Yrittäjällä on aina kaikki pelissä, sillä työ on hänelle enemmän kuin työtä, se on elämää. Siksi haluan olla mukana Suomen rakentamisessa.

Uskon, että toimittajat ovat valmiina tekemään osansa Suomen noususta. Saammeko seuraa?

Raine Kuusisto
Hallituksen puheenjohtaja